Het leven anno 2022 wordt steeds duurder. Denk bijvoorbeeld aan de energierekening die steeds hoger wordt en de brandstofprijs die ook door het dak is gegaan. Als directeur of eigenaar van een bedrijf kijk je kritisch naar alle maandelijkse kosten en dat is heel logisch. Op welke kostenposten kun je besparen, maar ook: wat zijn noodzakelijke rekeningen waar je niet omheen kunt?
Vaste kostenposten
Ongeacht van de productie zijn er een aantal vaste kostenposten, die maandelijks terugkomen. Enkele voorbeelden daarvan zijn; huurkosten of hypotheekkosten van jouw bedrijfspand, verzekeringspremies, afschrijvingskosten van de auto, afschrijvingskosten van machines en natuurlijk de salariskosten voor het vaste personeel. In het geval van drukkere tijden is het mogelijk dat je oproepkrachten inhuurt die je tijdelijk versterken.
Variabele kosten
Naast de vaste kosten heb je ook te maken met variabele kosten. Die zijn onder meer afhankelijk van de productieomvang. Als je meer producten gaat produceren, staan de machines bijvoorbeeld langer aan en ben je meer geld kwijt aan de inkoop van grondstoffen of de producten zelf. Om een paar voorbeelden te noemen van variabele kosten: machinekosten, loonkosten, grondstofkosten en transportkosten. Immers; als je meer fabriceert, produceert of inkoopt dan stijgen ook de transportkosten van de transporten van en naar jouw bedrijf.
Invloed coronavirus
In 2020 en 2021 had het coronavirus een grote invloed op ons allemaal. Niet alleen op onze gezondheid, maar ook bedrijfsmatig gezien had het virus een flinke impact. Sommige bedrijven hielden het zelfs financieel gezien niet meer vol en gingen over de kop. Om het bestaansrecht van een bedrijf te kunnen garanderen, werd er – heel logisch – scherp gekeken naar de uitgaven die gedaan werden. Een van de kostenposten waar in veel gevallen op bezuinigd werd, waren de relatiegeschenken. Denk daarbij niet alleen aan geborduurde bedrijfskleding voor in een restaurant, maar ook aan de inzet van zonnebrillen met logo en pennen met een opdruk werd even op een lager pitje gezet.
Relatiegeschenken
Er bestaan tal van relatiegeschenken, die vaak als doel hebben om de klantrelatie verder te versterken. Met een attent geschenk – dat vaak voorzien is van een persoonlijke boodschap of een bedrijfslogo – wordt een klant positief verrast. Iedere keer dat het product gebruikt wordt, is de bedrijfsnaam of het logo goed in beeld waardoor er een positieve associatie ontstaat. Een relatiegeschenk wordt in veel gevallen dus voorzien van een opdruk. Sommige artikelen zijn seizoensgebonden. Zo komt ponchos bedrukken vaak in het najaar voor en worden mutsen vooral in de winter geborduurd. Andere relatiegeschenken zijn niet afhankelijk van een seizoen. Pennen worden namelijk het hele jaar door gebruikt en dat geldt ook voor mokken en bedrijfskleding. Als je geld moet besparen, denk dan goed na of het verstandig is om dat te doen op relatiegeschenken die de naamsbekendheid en professionaliteit van jouw bedrijf een mooie boost geven.